12 trin – Den ultimative detailing!

Når man starter på noget nyt, er det ofte svært at vide, hvor man skal begynde. Bilpleje kan være et cirkus uden lige og der er vildt mange forskellige niveauer af ”car detailing”... men vi er her for at hjælpe dig igang, med nogle af de mest grundlæggende trin. Det kan godt være at det lyder for detaljeret til at være grundlæggende, men vi kan forsikre dig om, at dette er så grundlæggende, som en ordentlig detailing kan blive.

Start altid med hjulene, vi kan ikke sige det nok. Dine hjul er det mest beskidte område på bilen, så det kræver en god opblødning med en god fælgrens. Du har yderligere brug for en fælg børste for at komme til de vanskelige områder på fælgene - du kan også benytte en vaskehandske og en spand ( ikke dem du bruger til at vaske din bil lak! ).

Det er vigtigt altid at udføre en forvask! Den er delt op i 2 trin og alt påføres nedefra og op.

Del 1/2

Først benytter vi følgende 2 produkter, Meguiar's Bug and Tar remover og Heavy Duty Multi-Purpose Cleaner.
Bug and Tar Remover opløser sikkert og effektivt insekter og andet fastsiddende skift som fx. tjære. Efterfølgende påføre vi ULTIMATE All Wheel Cleaner  som opløser jern partikler, såsom industrielt affald og bremsestøv, som har sat sig fast i lakken. Begge dele påføres bilens nedre områder såvel som på ethvert område med insekter mm.

Del 2/2

Produkterne fra del 1/2 skal forblive på lakken og udenpå skal der påføres et lag "Snow Foam", dette skumlag påføres hele bilen og vil hjælpe med at nedbryde alt fastsiddende snavs og fjerner eventuelle løse partikler fra køretøjet inden den fysiske kontakt med lakken i næste trin. Fjernelse af så meget snavs som muligt inden kontakt med lakken vil hjælpe med at reducere sandsynligheden for at påføre Swirvel mærker til overfladen (de fleste swirvel mærker skyldes trin 3, hvor bilen bliver vasket).

Den meget vigtige to-spands vask. Det er vigtigt at bruge en kvalitets shampoo som fx. Meguiar’s Wash & Wax, som reducerer sandsynligheden for eventuelle ridser og swirvel mærker. Fyld den ene spand med sæbeopløsning og den anden med almindeligt vand og Grit Guard. Påfør sæbeopløsningen på køretøjet (vask ovenfra og ned i små afsnit ad gangen) og skyld derefter vaskehandsken i det rene vand, før du dypper den i sæbeopløsningen igen. Denne metode sikrer, at du ikke fylder din sæbeopløsning med skidt og altid bruger rent vand på din bil. Når bilen til sidst skylles af, foregår dette nedefra og op, derefter oppefra og ned.

Start øverst på køretøjet og arbejd dig nedad. Den absolut nemmeste måde er at tage et panel af gangen, så du er sikker på at få alt vandet med. Det er vigtigt at arbejde hurtigt i dette trin for at undgå kalkpletter, men samtidigt er det også vigtigt at være grundig, således at du ikke efterlader streger fra tørreprocessen. Hvis du efterfølgende har kalk pletter på lakken kan disse nemt og hurtigt fjernes med vores Ultimate Quik Detailer.

Før vi kan gå igang med "poleringen" skal vi først sikre os at lakken er helt ren, eventuelle urenheder i lakken kan sætte sig i en af vores pads og ødelægge lakken.

En clay bar kan fjerne de fastsiddende urenheder, som skulle sidde tilbage på lakken. Clay baren føres let hen over lakken ved hjælp af et glidemiddel, som fx. vores Ultimate Quik Detailer og vil efterlade lakken fuldstændig silkeglat. Husk at vende og folde clay baren flere gange i løbet af rensningen, således at du altid bruger en ren overflade! Skyld derefter bilen ren for eventuelle produkt rester.

Du kan enten klargøre lakken med hånden eller du kan klargøre ved hjælp af en Dual Action Polermaskine. Klargøring via håndkraft kan sagtens give dig en god finish, men det vil ikke være nær så let, som med en polermaskine ( såfremt du ved hvad du laver... ). Meguiar’s tilbyder produkter og udstyr til begge metoder. Dog vil vi stærkt fraråde at bruge en poleringsmaskine, såfremt du ikke har været på bilplejeskole. Ultimate Compound er vores eksklusive mikro-slibende teknologi som sliber nemt og hurtigt, men UDEN at skade klar lakken! På blot en arbejdsgang efterlader den en glat og swirvel / ridse frit finish, som er klar til polering.

Mellem klargøringen af lakken og påføringen af vores beskyttende voks, skal bilen poleres. De fleste folk har en ide om at det er ”poleringen” som fjerner ridser samt beskytter bilen, dette er ikke korrekt. En polering skaber dybde, høj glans, fjerner "tåge" samt skaber et ”vådt” og ”dybt” look på bilens lak, og som en ekstra bonus kan det fjerne de allersidste små swirvels, som nu engang skulle være tilbage. Ultimate Polish er vores eksklusive poler middel til påføring både med håndkraft og DA maskine. Dette produkt hedder også en Pre-wax, da denne påføres lige inden lakforseglingen.

Dette trin er obligatorisk! Påføring af et lag voks eller en lakforsegler vil beskytte alt dit tidligere hårde arbejde fra trin 1 til 8. Hvis du ikke er sikker på hvilken voks du skal bruge på din lak, bør du tage kontakt til os, således at vi kan rådgive dig omkring hvilken lakforsegling, der passer bedst til dig og din bil.

Dine dæk og plast lister bør være rene på dette tidspunkt og det er nu tid til at genskabe den flotte glans / det våde look på dine dæk samt genskabe den sorte farve på bilens plast lister. Det er muligt at købe mange forskellige varianter til begge dele og de har alle hver deres egenskaber. Vi foreslår fx. vore Ultimate Black Trim og Ultimate Tyre Shine.

Ruderne bliver ofte glemt når bilen ordnes. Uanset om det er lette ridser eller bare fingeraftryk, er en glasrenser af god kvalitet som fx. vores Perfect Clarity Glass Cleaner et ”must have” i et hvert vaske sæt. Et godt tip til rens af ruderne er at du udvendigt pudser vandret og indvendigt lodret. På denne måde kan du efterfølgende se på hvilken side, du ikke har fået pudset ordentligt efter.

Sidst men ikke mindst er vi nået til det sidste trin i guiden, som kaldes ”touch-up”. Dette trin består af en hurtig aftørring med en Quik Detailer. Dette produkt afslutter alt det tidligere hårdt udførte arbejde. En god hurtig Quik Detailer vil fjerne eventuelle produkt rester, som kan sidde tilbage fra voksen eller forseglingen samt eventuelle fingeraftryk, som du muligvis har fået sat på bilen under dit hårde arbejde. Det er finpudsningen som denne, der ofte overses, men som kan være det vigtigste, for at opnå det ”show finish” som vi alle i bund og grund ønsker at opnå.

!Bilen bør ikke vaskes de først 14 dage. Evt. kan den tørvaskes hvis absolut nødvendigt!

Når du er færdig med en komplet klargøring er det vigtigt at pleje lakken efterfølgende, dvs. når du udfører din normale vask kan du påføre en evt. spray wax, detailer osv. således at du arbejder mindst muligt på lakken, yderligere er det vigtigt at alle de brugte produkter ikke ødelægger din voks samt er PH-neutrale.

Tillykke med din nye bil !